آرنج گلف بازان (Golfer’s Elbow)

بازدید: 530 نفر
انتشار: 9 Khordaad 1395
آرنج گلف بازان (Golfer’s Elbow)

آرنج گلف بازان (Golfer’s Elbow)

آرنج گلف بازان (گلف البو) یا التهاب اپیکندیل داخلی (medial epicondylitis) یکی از علل شایع درد در اندام فوقانی است که معمولا در خانمها بیشتر از آقایان دیده می شود و به علت تخریب نسبی یا دژنراسیون محل اتصال عضلات فلکسور (خم کننده) مچ دست و انگشتان به اپیکندیل داخلی استخوان هومروس در اثر التهاب می باشد. هر چند در ادامه، بیشتر از اینکه التهابی در محل وجود داشته باشد، تندینوز یا رسوب بافت فیبروز (غیرزنده) یافت می شود.

توجه: این بیماری به علت اینکه بیشتر در گلف بازان دیده شد به این نام شناخته شده است وگرنه در تمام افرادی که حرکات مکرر مچ دست و انگشتان مثل شستن و چلاندن پارچه یا بلند کردن غیرصحیح اجسام سنگین، انجام میدهند می تواند رخ دهد.

این بیماری علاوه تنیس بازان در بازیگران بیس بال نیز شایع می باشد و به همین جهت به این بیماری آرنج پرتاب کنندگان (Pitcher’s elbow) نیز می گویند.

تشخیص های افتراقی متنوعی برای این بیماری می تواند مطرح باشد از جمله کلسیفیکاسیون اپیکندیل، بیماریهای گردن مثل آرتروز و بیرون زدگی دیسک، بورسیت، التهاب تاندون و لیگامان های اطراف آرنج، درگیری اعصاب رادیال و اولنار، آرتروز و … که باید توسط پزشک متخصص لحاظ شوند.

علایم

درد در برجستگی استخوانی ناحیه داخلی آرنج که حتی می تواند به سمت شانه یا دست تیر بکشد و بعضا با خواب رفتگی بی حسی و گزگز دست همراه است. درد بیمار شاید با حرکات مچ یا دست بروز کند (مثل دست دادن با کسی، گرفتن دست گیره در یا چمدان).

تشخیص

تشخیص این بیماری بر اساس شرح حال و معاینه است. در موارد مقاوم به درمان یا شک به تشخیص های احتمالی دیگر، استفاده از روشهای تشخیصی مثل عکس ساده، MRI، آرتروگرافی و نوار عصب و عضله درخواست می شود.

درمان

درمان بیماری، غیرجراحی است و شامل درمانهای طب فیزیکی است.

درمان اصلی بیماری شامل تجویز ارتز (آرنج بند و مچ بند آتل دار)، ماساژ یخ، تزریق استروئید موضعی، تعدیل فعالیت ها و اجتناب از حرکات دردزا می باشد.درمانهای دیگر شامل دارو درمانی، ورزش درمانی، طب سوزنی تخصصی، شوک ویو و فیزیوتراپی می باشند.

۱۶۵۴

در موارد مزمن پرولوتراپی، تزریق پی آر پی (PRP) و دیسپورت (بوتاکس) می توانند مفید باشند.

فقط در موارد مقاوم به درمان، جراحی توصیه می شود.

مطالب مرتبط: (کلیک کنید)

بیماریهای آرنج و ساعد

ورزش درمانی آرنج گلف بازان

با دکتر حمیدرضا فاتح به صورت آنلاین گفتگو کنید

در هر مکان و زمانی، سؤالات پزشکی خود را به صورت آنلاین و رایگان بپرسید و در کمتر از 12 ساعت پاسخ خود را دریافت کنید.
ساعات کاری:
شنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه ساعات 14 تا 20 (پذیرش فقط با وقت قبلی)
نوبت دهی:
09925292378
مطب:
یوسف آباد، فتحی شقاقی، بین اسدآبادی و چهلستون، روبروی هتل ساینا، پلاک 49، طبقه اول