مدرسه کمر (۲) Back School

انتشار: 1 Mehr 1394
مدرسه کمر  (۲) Back School

ورزش درمانی تخصصی برای کمر درد مکانیکال

تجویز تمرینات با هدف ابتدایی اصلاح دفورمیتی (بدشکلی) ستون فقرات مثل گودی یا صافی کمر، قوز پشت و اسکولیوز انجام می گردد. بعضی از این دفورمیتی ها "ساختاری" (structural) هستند و با تغییر پوزیشن اصلاح نمی گردند و برخی "وضعیتی" (postural) هستند و با انجام تمرینات مداوم و درست، به مرور بهبود می یابند.

اکثر "دفورمیتی های وضعیتی" در ابتدا به علت ورزش نکردن و عادت های غلط در نشستن، ایستادن و کارکردن بوجود می آیند و به تدریج باعث کوتاه شدن عضلات و تاندون ها می گردند، این کوتاهی ها خود باعث تشدید دفورمیتی ها می گردند، در نتیجه برای اصلاح "کمر درد مکانیال" با علت "دفورمیتی های وضعیتی" شاید نیاز به درمان درازمدت باشد. در آموزش تمرینات، باید به ورزش های تقویت کننده حس عمقی ستون فقرات، عضلات شکم و فیله ها بیشتر اهمیت داد.

ورزش درمانی در افرادی که با انجام تمرینات دچار درد می شوند باید توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تعدیل شوند مثلا در تقویت عضلات شکم، ممکن است curl-ups (دراز-نشست بدون بلند کردن پشت از زمین) بجای sit-ups (دراز-نشست معمول) توصیه می گردد.

بعضی بیماران دچار کمردرد، ترس از حرکت (kinesophobia) دارند و تمرینات تجویز شده را به همین علت کامل و درست انجام نمی دهند، در این افراد، ورزش ها باید تدریجی افزایش یابند تا به مرور تمرینات تحمل گردند و ترس بیمار کاهش یابد. برای بیمارانی که kinesophobia شدید دارند شاید مشاوره روانشناسی لازم گردد.

توجه: کلیه بیماران باید تمرینات اصلاحی برای عادات غلط را "روزانه" انجام دهند

توجه: اصلی ترین علت "عدم پاسخ به درمان" در کمردرد مزمن، عدم انجام کامل و تحمل نکردن ورزش هاست. به کلیه بیماران باید توضیح داده شود که این تمرینات را حتی بعد از بهبود علایم باید ادامه دهند.

• ورزش های "تقویت کننده" عضلات شکم (flexion-based) و فیله ها (extension-based) بسیار مهم هستند به خصوص نوع دوم که تحت عنوان ورزش های مک کینزی (McKenzie) شناخته می شوند. (شکل زیر) ۰
  • تمرینات هوازی (Aerobic) بالاخص پیاده روی (walking) جزو بسیار مهم درمان کمردرد است به خصوص در ترکیب با تمرینات تقویتی و کششی (انعطاف پذیری) بسیار موثر می باشد. این ورزش ها از طرفی باعث کاهش وزن و بهبود وضعیت قلبی-عروقی می گردند.

توجه: هر چه پیاده روی سریعتر و به خصوص با حرکات دستها در حین راه رفتن همراه باشد، بیشتر باعث کاهش درد کمر می شود.

• تمرینات آبی (Aquatic) یا آب درمانی معمولا برای بیمارانی که تمرینات معمول را نمی توانند انجام دهند توصیه می گردد. محاسن آب درمانی شامل اثرات ضد دردی و کاهش تون و سفتی عضلات در آب گرم، بی وزنی نسبی در انجام ورزش های ایستاده در آب، کاهش ترس از آسیب مجدد در ورزش های معمول در خشکی و امکان انجام تمرینات اصلاحی پوزیشن می باشند.

توجه: هدف نهایی از انجام آب درمانی، تحمل ورزش های خشکی (land-based) می باشد.

ورزش درمانی بعد از انجام عمل جراحی بیرون زدگی دیسک کمر

تحقیقات نشان دادند انجام ورزش با "شدت بالا" نسبت به ورزش با "شدت پایین" در کاهش درد، بهبود وضعیت عملکردی افراد و برگشت سریعتر به کار موثرتر می باشد.

از دیگر محاسن ورزش بعد از عمل، کاهش احتمال عود بیماری و درد می باشد.