توانبخشی بیماران مبتلا به سرطان (۲) Cancer Rehabilitation

انتشار: 9 Shahrivar 1394
توانبخشی بیماران مبتلا به سرطان (۲)  Cancer Rehabilitation

خستگی در سرطان (Cancer-related Fatigue)

خستگی یکی از شایعترین علائم سرطان و میزان بروز آن حدود ۷۰ تا ۱۰۰ درصد است. اکثر بیمارانی که تحت درمان با کمورادیوتراپی هستند از احساس خستگی شدید رنج می برند. باید توجه داشت که خستگی یکی از عوامل مشکل ساز در پیشبرد اهداف توانبخشی در بیماران کانسری است.

معیارهای تشخیصی خستگی مرتبط با سرطان (Cancer-related fatigue):

احساس کاهش انرژی، افزایش نیاز به استراحت، سنگینی در اندام ها، عدم تمرکز، کاهش علاقه در فعالیتهای مختلف، اختلالات خواب، بی تحرکی، احساس کاهش حافظه، نوسانات خلقی و درد عضلانی چند ساعت بعداز ورزش.

علل قابل برگشت خستگی در کانسر:

کم خونی، کم کاری تیروئید، نارسایی غده فوق کلیوی (آدرنال)، کاهش وزن شدید (کاشکسی)، کم کاری غدد جنسی، داروهای با اثرات مرکزی، بی خوابی یا کم خوابی، میوپاتی ناشی از استروئید (کورتون)، درد، کاهش ظرفیت هوازی، تحلیل فیزیولوژیک (deconditioning) و افسردگی.

بسته به علت بروز خستگی، بیمار باید توسط متخصص مربوطه ارجاع داده شود. البته ممکن است بسیاری از مواقع به این علامت توجهی نشود.

در صورتی که علتی برای خستگی بدست نیامد، باید به فکر افزایش سطح سیتوکین ها در سرم خون بود.

توجه: درمان علامت خستگی در بیمار سرطانی، بعد از رد و درمان علل ذکر شده در بالا، مجاز است و شامل دارودرمانی، مشاوره های روانشناسی و آموزش تکنیک های مختلف، اصلاح شیوه خواب، آموزش تمرین های هوازی، آموزش تکنیک های ذخیره انرژی می باشد.