عصب سیاتیک (Sciatic Nerve)

عصب سیاتیک (Sciatic Nerve)

عصب سیاتیک بزرگترین عصب در بدن انسان است و معمولا از اعصاب بین مهره ای کمری - دنباچه ای (lumbosacral) L4، L5، S1، S2 و S3 تشکیل می شود. این عصب تقریبا از ناحیه لگن و همسطح با مفصل هیپ (لگن) شروع می شود و بعد از عبور از زیر یا داخل عضله پریفورمیس، به دو عصب اصلی تیبیال (tibial) و پرونئال (peroneal) تقسیم می شود و عملا عصب دهی عضلات پشت ران و پوست و کلیه عضلات زیر زانو را انجام می دهد.

نکته: آسیب عصب سیاتیک ممکن است در اثر تزریق عضلانی اشتباه در ناحیه باسن به خصوص در افراد لاغر، فشار موضعی در اثر پوزشن بد طولانی (خواب رفتگی درازمدت)، فشار عضله پریفورمیس، چاقو خوردگی، ضایعه فضاگیر مثل تومور لگنی یا التهاب موضعی عصب به هر دلیل رخ دهد و باعث "درد سیاتیکی" یعنی "درد منتشر از باسن تا پا" گردد.

نکته: آسیب سیاتیک ممکن است:

- بسیار سطحی و در حد آزردگی ساده عصب باشد و فقط باعث درد شود.

- باعث درگیری قسمت تیبیال، پرونئال یا هر دو شود و موجب علایم متفاوتی همچون افتادگی مچ پا و انگشتان (foot drop)، بی حسی و گزگز ساق و پا شود.

یک اشتباه مصطلح:

معمولا در بین افراد اعم از بیمار و پزشک رایج است که از آسیب سیاتیک به جای  درد ناشی از بیرون زدگی دیسک استفاده می شود. باید توجه داشت "درد ناشی از فتق دیسک" می تواند شبیه به درد سیاتیک (sciatic like) باشد ولی دقیقا خود آن نیست چون در درگیری عصب ناشی از دیسک عصب از کمر درگیر می شود ولی در آسیب عصب سیاتیک اعصاب کمر سالم هستند.

نکته: در صورت شدید بودن آسیب، عوارض ناشی از آسیب عصب سیاتیک از اعصاب کمری ناشی از فتق دیسک بیشتر است.

تشخیص:

یک راه تشخیصی مهم علاوه بر معاینه فیزیکی، نوار عصب و عضله (EMG-NCS) است. در صورت شک و صلاحدید پزشک، ممکن است MRI کمر و لگن درخواست شود.

درمان:

درد ناشی از سیاتیک مثل درد ناشی از بیرون زدگی دیسک، یک نوع درد نوروپاتیک است و معمولا به داروهای درد نوروپاتیک پاسخ می دهد.

در صورت بروز ضعف شدید و پیشرونده عضلات درمان جراحی توصیه می شود.