درد پلیکا (Medial Plica Pain)

درد پلیکا (Medial Plica Pain)

بیماری آسیب پلیکا (Medial Plica Pain)

چین یا پلیسه ای از لایه سینوویال (پرده نازک پوشاننده سطح داخلی کپسول مفصل زانو) را که به درون فضای مفصلی برجسته میشود. پلیکا Plica میگویند. پلیکا معمولا در قسمت داخلی زانو است یعنی قسمتی از زانو که نزدیک به زانوی مقابل است.

علت بیماری و علایم آن

علایم درگیری پلیکا، بیماری است که در اثر کلفت شدن تدریجی پلیکا و بدنبال آن بروز احساس درد ناحیه داخلی زانو و همچنین قفل شدن، صداهای تق تق و کلیک (snapping sensation)، در حین حرکت دادن زانوست. بندرت امکان تورم خفیف نیز وجود دارد.

علت اولیه آن، التهاب پلیکا می باشد که معمولا در اثر حرکاتی که در آن ها زانو مکرراً خم و راست میشود مانند دویدن و دوچرخه سواری و یا زیاد از پله بالا و پایین رفتن یا گاهی اوقات بر اثر یک ضربه مستقیم به زانو یا علل مخرب مفصل مثل آرتروز ایجاد شده و به مرور ضخیم میشود.

اصلی ترین راه تشخیص، شرح حال و معاینه دقیق بیمار، توسط پزشک متخصص  است.

البته تشخیص قطعی این بیماری معمولا با استفاده از آرتروسکوپ و دیدن مستقیم داخل مفصل زانو است. روشهای تصویربرداری کمک چندان زیادی نمی کنند و معمولا برای رد علل دیگر استفاده میشوند.

درمان در مرحله اولیه اقدامات غیرجراحی شامل اجتناب از انجام فعالیت هایی که درد را بیشتر میکنند (ذکر شده در بالا)، استفاده ار داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) و درمان‌های طب فیزیکی شامل ورزش درمانی، تزریق استروئید داخل مفصلی و ... است.

در صورت عدم پاسخ به درمان، با جراحی آرتروسکوپیک می‌توان پلیکا را آزاد کرد.