انگشت ماشه ای یا قفل شده (Trigger Finger) - 2

بازدید: 664 نفر
انتشار: 31 Khordaad 1398
انگشت ماشه ای یا قفل شده (Trigger Finger) - 2

انگشت ماشه ای یا قفل شده (Trigger Finger)

انگشت ماشه ای (Trigger finger) یک بیماری ماسکلواسکلتال شایع ناشی از حرکات تکراری است که منجر به التهاب تاندون های فلکسوری انگشتان می شود که در اثر این التهاب بیمار از خم و باز کردن بندهای انگشت خود شکایت دارد

در مقاله قبلی انگشت ماشه ای توضیحات کاملی در خصوص علایم، نحوه تشخیص و درمان ارائه شده است.

در این مقاله تایید می شود تا در صورت شروع درد در کف دست و با گیرافتادنهای بدون درد و گهگاه نیز هر چه سریعتر به متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی، ارتوپدی یا روماتولوژی مراجعه بشود. درمان هر چه سریعتر اتفاق بیافتد و پیشگیری های لازم انجام گردد حتی احتمال بهبودی کامل نیز وجود دارد.

  • تقسیم بندی دیگری نیز برای بیماری trigger finger  وجود دارد:

Stage of stenosing tenosynovitis : SST مرحله بیماری را نشان می دهد و شامل ۶ مرحله است : ۱: نرمال است ۲: یک نودول دردناک وجود دارد ۳: تریگر یا گیرافتادگی انگشت ۴: مفصل PIP در حالت خم گیر می کند (شکل بالا) و با صاف کردن فعال این مفصل باز می شود ۵: مفصل PIP قفل می شود و صاف کردن غیرفعال (با دست دیگر یا توسط پزشک) باز می شود ۶: انگشت در حالت خم قفل می شود

معمولا در مراکز علمی و آکادمیک بیماران قبل از شروع درمان توسط پرسشنامه عملکردی و علامتی بوستون، میزان قدرت دست با دینامومتر، میزان درد با پرسشنامه VAS و مقیاس SST ارزیابی می شوند.

شاید ساده ترین راه درمان استفاده از اسپاینت، یخ درمانی و تزریق تاندون باشد که البته انتخاب آن بر اساس نظر پزشک معتمد بیمار خواهد بود.

در حال حاضر در بخش توانبخشی بیمارستان شریعتی تهران، تشخیص و درمان این بیماری به طور رایگان برای دوره ای محدود در حال انجام است. بیماران علاقه مند می توانند جهت ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های ۰۲۱۸۴۹۰۲۱۱۰ و  ۰۹۳۳۳۰۰۵۷۱۹ تماس بگیرند.

مطالب مرتبط:

بیماریهای مچ و دست (کلیک کنید)

انگشت ماشه ای یا قفل شده (Trigger Finger)

داروهای استروئیدی (کورتون) و عوارض ناشی از آن

آیا کورتون باعث “پوکی استخوان” می شود؟

با دکتر حمیدرضا فاتح به صورت آنلاین گفتگو کنید

در هر مکان و زمانی، سؤالات پزشکی خود را به صورت آنلاین و رایگان بپرسید و در کمتر از 12 ساعت پاسخ خود را دریافت کنید.
ساعات کاری:
شنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه ساعات 14 تا 20 (پذیرش فقط با وقت قبلی)
نوبت دهی:
09925292378
مطب:
یوسف آباد، فتحی شقاقی، بین اسدآبادی و چهلستون، روبروی هتل ساینا، پلاک 49، طبقه اول