درد میوفاسیال عضله TFL یا بورسیت کاذب تروکانتر (Pseudotrochanteric Bursitis)

درد میوفاسیال عضله TFL یا بورسیت کاذب تروکانتر (Pseudotrochanteric Bursitis)
 درد میوفاسیال عضله TFL یا بورسیت کاذب تروکانتر
(Pseudotrochanteric Bursitis)

عضله تنسور فاسیا لاتا (TFL)، در قسمت خارجی ران قرار دارد و از بالای مفصل ران (outer edge of the iliac crest) تا زانو ادامه دارد و عضله ای بسیار مهم در پایداری مفصل زانو و ران در حین راه رفتن و دویدن می باشد.

درد در این بیماران (TFL MP)، معمولا در ناحیه مفصل لگن و خارج ران است که بعضا به زانو انتشار می یابد. این نوع درد ممکن است با درد بورسیت تروکانتریک، درگیری ریشه اغصاب کمری (رادیکولوپاتی) و مشکلات مفصل لگن (هیپ) اشتباه گرفته شود.

این افراد معمولا در حالت نشسته، راه رفتن سریع و دراز کشیدن روی عضله TFL همان سمت و حتی سمت مقابل دردشان تشدید می شود. به این افراد توصیه می شود ترجیحا روی عضله دردناک دراز نکشند و در صورتی که روی طرف مقابل دراز کشیدند، بین دو ران بالش قرار دهند.

بیماران معمولا تمایل دارند در حالت ایستاده کمی مفصل ران خود را خم نگه دارند.

براساس شرح حال و معاینه دقیق است.

ممکن است پزشک متخصص برای اطمینان بیشتر و رد تشخیص های دیگر، درخواست آزمایشات خونی، تصویربرداری (عکس ساده یا MRI) و نوار عصب - عضله بکند.

درمان و توانبخشی

درمان غیرجراحی و طب فیزیکی است.

دارودرمانی، ورزش درمانی (تمرین های کششی، تقویتی ملایم و هوازی)، فیزیوتراپی و کاردرمانی، مشاوره روانشناسی، بیوفیدبک، لیزرتراپی، ماساژ و کشش (traction)، کیسه آب گرم قبل از ورزش

تزریق داروی موضعی و یا dry needling (سوزن بدون دارو) در محل trigger point بخصوص اگر باعث local twitch response شود، طب سوزنی تخصصی و تزریق موضعی بوتاکس٫