درد میوفاسیال عضله تراپزیوس یا ذوزنقه ای (Trapezius MP)

درد میوفاسیال عضله تراپزیوس یا ذوزنقه ای (Trapezius MP)

درد میوفاسیال عضله تراپزیوس (Trapezius MP)

عضله تراپزیوس یا ذوزنقه ای، عضله بسیار بزرگی است که از پشت سر تا کمر و در سمت خارج، تا اسکاپولا (کتف) و سرشانه گسترش یافته است و بسیار مستعد بیماری میوفیشیال می باشد. این عضله از سه قسمت فوقانی، میانی و تحتانی با کارکردهای متفاوت تشکیل شده است.

توجه: عنوان کردن سندرم بجای بیماری یا دردمیوفاسیال صحیح نیست.

بیماران مبتلا به Trapezius MP، معمولا از درد پشت، گردن و شانه شکایت دارند و همراه با درد، خستگی و سنگینی در پشت و گردن احساس می کنند. محدودیت حرکت در مفاصل ندارند ولی در خم کردن یا چرخاندن سر به سمت مقابل مشکل دارند (درد).

درد اینها ممکن است انتشاری باشد (مشخصه نقاط ماشه ای یا trigger point) و در نتیجه ممکن است با بیماری های مختلف اشتباه گرفته شوند از جمله رادیکولوپاتی در زمینه بیرون زدگی دیسک گردن یا آرتروز٫

• تراپزیوس فوقانی (upper): باعث انتشار درد به بالای گردن، پشت گوش، فک، پشت چشم و شاید سرگیجه شود.
  • تراپزیوس میانی (middle): باعث انتشار درد به شانه و پایین گردن و پشت می گردد.
  • تراپزیوس تحتانی (lower): باعث انتشار درد به شانه، گردن و پشت گوش می شود.

از عوامل تشدید کننده و تداوم دهنده می توان اختلال بیومکانیک بدن مثل افرادی که زیاد پشت میز کار می نشینند نام برد.

براساس شرح حال و معاینه دقیق است.

ممکن است پزشک متخصص برای اطمینان بیشتر و رد تشخیص های دیگر، درخواست آزمایشات خونی، تصویربرداری (عکس ساده یا MRI) و نوار عصب - عضله بکند.

درمان غیرجراحی و طب فیزیکی است.

دارودرمانی، ورزش درمانی (تمرین های کششی، تقویتی ملایم و هوازی)، فیزیوتراپی و کاردرمانی، مشاوره روانشناسی، بیوفیدبک، لیزرتراپی، ماساژ، کشش (traction) و مانیپولاسیون.

تزریق داروی موضعی و یا dry needling (سوزن بدون دارو) در محل trigger point بخصوص اگر باعث local twitch response شود، طب سوزنی تخصصی و تزریق موضعی بوتاکس (دیسپورت).

توجه: بیماران معمولا پاسخ مناسبی به درمان طب فیزیکی می دهند و برخی بیماران بعد از درمان، بهبودی خود را با "احساس کاهش بار از دوش" یا "حس تولد دوباره" بیان می کنند.