ازن درمانی (Ozone Therapy)

انتشار: 27 Aabaan 1396
ازن درمانی (Ozone Therapy)

ازن درمانی یک نوع پرولوتراپی به حساب می آید

ازن شکلی از اتم اکسیژن است. مولکول اکسیژن (o2) در هوایی که ما تنفس می‌کنیم وجود دارد. در این شکل از اکسیژن ۲ اتم اکسیژن وجود دارد که پایدارترین فرم اکسیژن (o2) را به وجود می‌آورد. (o2) کاملاً بی‌رنگ است. ازن (o3)، فرمی دیگر از مولکول اکسیژن است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. این اتم اضافی یعنی "اکسیژن سوم"، به ازن خواص درمانی قابل توجهی می‌دهد و از اکسیژن یک سوپر مولکول می‌سازد. ازن به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود. درواقع، هنگامی که دچار بیماری می‌شویم، گلبول‌های سفید خون، به عنوان بخشی از فرایند پاسخ ایمنی، ازون را تولید می‌کنند. با استفاده از ازن تراپی شما اساساً سیستم ایمنی خود را به‌صورت طبیعی تقویت می‌کنید. این نوع درمان اثرات بسیار مطلوب بر بیماری‌های مزمنی دارد که با اختلال عملکرد سیستم ایمنی بدن در رابطه هستند، مانند التهاب‌ها یا عفونت‌ها.

ازون درمانی یک درمان منحصربه‌فرد جدید، غیرجراحی و مقرون به صرفه است که توسط دستگاه مخصوصی از اکسیژن به دست می‌آید. غلظت ازن پزشکی توسط پزشک تعیین می‌گردد که معمولاً بین ۲۰ تا ۵۰ میکروگرم در میلی‌لیتر است.

این شکل بسیار فعال اکسیژن می تواند باعث ترمیم و تقویت تاندون، بافت، رباط یا لیگامان های آسیب دیده مثل کشیدگی و پارگی یا بازسازی نسبی مفاصل (آرتروز) یشود.

اوزون یک روش ضدالتهابی نیز به حساب می آید و در موارد تورم اندامها و مشکلات داخل مفصلی در شانه، لگن، زانو، مچ، آرنج و حتی ستون فقرات به کار می رود و در نتیجه کاهش درد و افزایش دامنه حرکت و کارکرد بیماران باعث می گردد.

توجه: از درمان ازن برای ترمیم زخم های مزمن مثل زخم بستر و زخم پای دیابتی نیز استفاده می گردد.

توجه: از ازن برای جلوگیری و درمان برخی عفونت‌ها از طریق کشتن ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها نیز از قدیم استفاده شده است

توجه: ازن درمانی توانایی آنتی اکسیدانی بدن شما را افزایش داده که در پی آن مقاومت بدن در برابر عوامل مخرب افزایش می‌یابد.

نکته مهم: باید توجه داشت که ازن درمانی یک روش معجزه آسا و سحرآمیز نیست ولی به عنوان یک روش نسبتا کم هزینه و کم یا بدون عارضه می تواند در درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی مفید باشد.

توجه: تقریبا در تمامی مواردی که کورتون (استروئید) قابل تزریق هستند ازون نیز قابل تزریق می باشد

توجه: در بیماران دیابتی که تزریق کورتون می تواند باعث افزایش قند خون آنها شود گزینه بسیار مهمی است