آرنج تنیس بازان (Tennis Elbow)

آرنج تنیس بازان (Tennis Elbow)

آرنج تنیس بازان (تنیس البو) یا اپیکندیلیت لترال (lateral epicondylitis) یکی از شایعترین علل درد در اندام فوقانی است که معمولا در خانمها بیشتر از آقایان دیده می شود و به علت تخریب نسبی یا دژنراسیون محل اتصال عضلات اکستانسور مچ دست به اپیکندیل خارجی استخوان هومروس در اثر التهاب می باشد. هر چند در ادامه، بیشتر از اینکه التهابی در محل وجود داشته باشد، تندینوز یا بافت فیبروز یافت می شود.

علت نام گذاری این بیماری بنام "آرنج تنیس بازان" یا "تنیس البو"، بروز این بیماری در تنیس بازان بخصوص آنهایی که از نظر تکنیکی در زدن ضربات بک هند (backhand)، ضعیف هستند بیشتر دیده می شود. اما در تمام افرادی که حرکات مکرر مچ دست مثل شستن و چلاندن پارچه یا بلند کردن غیرصحیح اجسام سنگین، انجام میدهند می تواند رخ دهد.

تشخیص های افتراقی متنوعی می توند برای این بیماری می تواند مطرح باشد از جمله کلسیفیکاسیون اپیکندیل ، بیماریهای گردن، درگیری اعصاب رادیال و اولنار، آرتروز و ... که باید توسط پزشک متخصص لحاظ شوند.

درد در برجستگی استخوانی ناحیه خارجی آرنج که حتی می تواند به سمت شانه یا دست تیر بکشد. درد بیمار شاید با حرکات مچ یا دست بروز کند (مثل دست دادن با کسی، گرفتن دست گیره در یا چمدان).

تشخیص این بیماری بر اساس شرح حال و معاینه است. در موارد مقاوم به درمان یا شک به تشخیص های احتمالی دیگر، استفاده از روشهای تشخیصی مثل عکس ساده، MRI، آرتروگرافی و نوار عصب و عضله درخواست می شود.

درمان بیماری، غیرجراحی است و شامل درمانهای طب فیزیکی است.

درمان اصلی بیماری شامل تجویز ارتز (آرنج بند)، ماساژ یخ، تزریق استروئید موضعی، تعدیل فعالیت ها و اجتناب از حرکات دردزا می باشد.آرنج بند تنیس البودرمانهای دیگر شامل دارو درمانی، ورزش درمانی (عکس زیر)، مچ بند آتل دار، طب سوزنی تخصصی، شوک ویو و فیزیوتراپی می باشند.

ورزش آرنج تنیس بازاندر موارد مزمن پرولوتراپی، تزریق پی آر پی (PRP) و بوتاکس می توانند مفید باشند.

فقط در موارد مقاوم به درمان، درمان جراحی توصیه می شود.

بیماری مرتبط: کلیک کنید

DISH