پرولوتراپی (Prolotherapy)

انتشار: 2 Mehr 1395
پرولوتراپی (Prolotherapy)

پرولوتراپی (prolotherapy) از ۲ واژه "پرولو" (prolo) که مخفف پرولیفراسیون به معنی رشد، تکثیر سلولی و در ادامه افزایش خونرسانی بافت است و دیگری کلمه "تراپی" (therapy) که به معنی درمان می باشد.

پرولوتراپی در اصل مداخله تزریقی موضعی سرپایی (غیر بستری) به شکلهای داخل مفصلی یا اطراف بافت نرم بدن انجام می گردد و معمولا در اکثر بیماریهای عضلانی-استخوانی-عصبی قابل استفاده می باشد و اغلب در صورت عدم پاسخ به درمانهای ساده تر توصیه می شود.

پرولوتراپی اغلب تزریق مواد غیردارویی، خاص با غلظتهای مخصوص می باشد و به زیرمجموعه های مختلفی تقسیم می شود. مثلا تزریق سرم قندی (دکستروز ۲۰% یا ۵۰%)، PRP، ازون و برخی هورمون ها زیرشاخه پرولوتراپی می باشند. احتمالا در آینده مواد دیگری برای تزریق تحت عنوان پرولوتراپی به کار برده خواهند شد ولی در حال حاضر تزریق دکستروز، ازن و پی آر پی مورد تایید در درمان می باشند.

dextrose prolotherapy

پرولوتراپی بسته به نوع ماده مورد استفاده برای تزریق، تعداد دفعات و هزینه متفاوتی دارد. مثلا تزریق محلول دکستروز معمولا ۳ بار به فاصله یک تا ۳ هفته انجام می شود.

توجه: در اغلب تزریق های پرولوتراپی، افزایش درد موقت ۱ تا ۷ روز محتمل است، در نتیجه به بیمار توصیه می شود در چند روز اول بعد از تزریق، قرص ضد درد (ترجیحا استامینوفن ۵۰۰ میلی گرمی) تا ۳ عدد در روز تا زمان وجود درد استفاده کند.

نکته: پرولوتراپی باعث اثر ضد دردی و ترمیم نسبی بافت مورد هدف می شود. فقط پزشک متخصص باید توجه داشته باشد که علاوه بر تزریق، سعی در تشخیص علت زمینه ای و رفع عوامل به و جود آورنده آن نماید.

توجه: این تزریق معمولا در التهاب های حاد توصیه نمی شود.

توجه: پرولوتراپی معمولا در درد های مزمن میوفاسیال، ستون فقرات و مفاصل، التهاب های مزمن که اغلب همراه با رسوب بافت فیبروزه می باشند یا موارد سائیدگی، پارگی نسبی و تخریب تاندون، رباط (لیگامان)، منیسک، بورس، غضروف مفصلی (آرتریت) و غیره کاربرد و نقش ترمیم کننده دارد.

pain1

نکته: زمان پاسخ به این درمان، بسیار متغیر است و شروع بهبودی علایم ممکن است از یک روز تا دو ماه متفاوت باشد. این تفاوت بیشتر به علت فیزیولوژی متفاوت افراد و نوع بیماری آنها می باشد.

توجه: این تزریق در صورت رعایت کلیه اصول توسط پزشک متخصص، معمولا بدون عارضه می باشد.

توجه: تشخیص صحیح، تکنیک و تجربه پزشک در تزریق این نوع درمان، از نظر میزان اثردهی یا کاهش عوارض احتمالی بسیار حائز اهمیت است.