سردرد ناشی از بیماری گردن (Cervicogenic Headache)

سردرد ناشی از بیماری گردن (Cervicogenic Headache)

این بیماری در اصل یک سندرم درد میوفاسیال (MPS) است. این سردردها ناشی از مشکلات عضلانی گردن بخصوص در زمینه آرتروز مفاصل فست (facet) گردن می باشند و معمولا یکطرفه و با شدت متوسط تا شدید بروز می کنند. این نوع سردرد بر خلاف میگرن، ضرباندار نیست ولی ممکن است همانند میگرن، حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه، فتوفوبی (عدم تحمل نور) و فونوفوبی (عدم تحمل صدا) بدهد.

تحقیقات نشان داده اند بسیاری از سردردهای "مقاوم به درمان" که تحت درمان، با تشخیص میگرن هستند، در اصل "سردرد گردنی" می باشند.

موارد تشدید کننده "سردرد گردنی": حرکت گردن، پوزیشن نامناسب گردن، فشار موضعی روی عضلات پارااسپاینال (فیله) گردن، پشت سری و عضله ذوزنقه ای (تراپزیوس). معمولا لمس و فشار این نقاط ماشه ای (trigger point)، باعث انتشار درد به سمت سر و صورت و حتی شانه و بازوی همان سمت (درد مشابه فتق دیسک گردن) می شود.

براساس شرح حال و معاینه دقیق است.

ممکن است پزشک متخصص برای اطمینان بیشتر و رد تشخیص های دیگر، درخواست آزمایشات خونی، تصویربرداری (عکس ساده یا MRI) و نوار عصب - عضله بکند.

درمان غیرجراحی و طب فیزیکی است.

دارودرمانی، ورزش درمانی (تمرین های کششی، تقویتی ملایم و هوازی)، فیزیوتراپی و کاردرمانی، مشاوره روانشناسی، بیوفیدبک، لیزرتراپی، ماساژ و کشش (traction).

تزریق داروی موضعی و یا dry needling (سوزن بدون دارو) در محل trigger point بخصوص اگر باعث local twitch response (انقباض موضعی) شود، طب سوزنی تخصصی و تزریق موضعی بوتاکس از دیگر درمان ها می باشند.