التهاب تاندون عضله دو سر بازویی (Bicipital Tendinitis)

بازدید: 1525 نفر
انتشار: 23 Amordaad 1395
التهاب تاندون عضله دو سر بازویی (Bicipital Tendinitis)

تاندونیت عضله دو سر بازویی (Bicipital Tendinitis)

عضله "دو سر بازویی" یا "بایسپس" یکی از عضلات مهم بازوست که نقش اصلی آن خم کردن آرنج و چرخاندن مچ و ساعد به سمت خارج است. یک کار مهم دیگر این عضله کنترل مفصل و حرکات شانه می باشد. هر دو تاندون این عضله در ناحیه شانه به استخوان متصل می شوند.

jkbnkb

این بیماری معمولا در اثر استفاده مکرر از این عضله مثل خم کردن آرنج، پیچاندن، پرتاب وسیله، سابقه ضربه به شانه، ضعف و ناآمادگی عضلات شانه، بد نشستن و بد شکلی شانه یا ثانویه به بیماریهای دیگر شانه مثل سندرم گیرافتادگی شانه (Shoulder Impingement Syndrome) به وجود می آید. باید توجه داشت شانه با بسیاری از مفاصل دیگر بدن متفاوت است. مثلا زانو فقط در یک محور خم و راست می شود ولی شانه در کلیه جهات حرکت می کند و در نتیجه عضلات مختلفی برای کنترل آن به استخوان بازو و کتف (اسکاپولا) متصل می شوند. در نتیجه در علم "حرکت شناسی یا کینزیولوژی" همیشه از "ریتم شانه" سخن گفته می شود و در صورتی که این ریتم به هر دلیلی نامنظم و بهم ریخته شود ممکن است بیماری های مختلف شانه بروز کنند.

علایم

تاندونیت (التهاب تاندون) در همه جا باعث درد، خشکی و بعضا تورم می شود و "تاندونیت بایسپس" نیز از این قاعده مستثنی نیست و علایم درد و خشکی شانه به خصوص جلو و کنار آن ایجاد می شود. این درد بعضا به آرنج یا گردن کشیده می شود و ممکن است با احساس خستگی در اندام فوقانی همراه باشد. علایم معمولا با بی حرکتی طولانی مدت تشدید می شوند.

نکته: بعضا التهاب تاندون بایسپس با پارگی نسبی همراه می باشد و در برخی موارد رسوب بافت فیبروز و کلسیم در تاندون داریم به ان تندینوز بایسپس (biceps tendinosis) گفته می شود.

تشخیص

بر اساس شرح حال و معاینه بالینی با مانورهای تخصصی می باشد.

معمولا نیازی به انجام اقدامات پاراکلینیک نمی باشد، ولی باید بدانیم سونوگرافی از تاندون و MRI شانه التهاب در اطراف تاندون را می توانند نشان دهند. عکس ساده شاید رسوب کلسیم در تاندون دیده شود، باید توجه داشته باشید که نبود آن تشخیص را رد نمی کند.

درمان غیرجراحی

درمان شامل درمانهای طب فیزیکی و توانبخشی هستند.

در مرحله حاد: ماساژ یخ، دارودرمانی و استراحت نسبی و پرهیز از انجام فعالیتهایی که موجب افزایش درد می شوند. در موارد شدیدتر تزریق تخصصی استروئید کمک کننده خواهد بود.

در مرحله غیر حاد و مزمن یا تندینوز: طب سوزنی تخصصی، دارودرمانی، ورزش درمانی، گرمادرمانی، کینزیوتیپینگ، فیزیوتراپی و تزریق تخصصی اطراف تاندون، ساب آکرومیال یا داخل مفصلی استروئید (کورتون)، پرولوتراپی و PRP.

etyvjub

درمان جراحی معمولا کمک کننده نمی باشد.

بیماری مرتبط: کلیک کنید

بیماریهای شانه

داروهای استروئیدی (کورتون) و عوارض ناشی از آن

با دکتر حمیدرضا فاتح به صورت آنلاین گفتگو کنید

در هر مکان و زمانی، سؤالات پزشکی خود را به صورت آنلاین و رایگان بپرسید و در کمتر از 12 ساعت پاسخ خود را دریافت کنید.
ساعات کاری:
شنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه ساعات 14 تا 20 (پذیرش فقط با وقت قبلی)
نوبت دهی:
09925292378
مطب:
یوسف آباد، فتحی شقاقی، بین اسدآبادی و چهلستون، روبروی هتل ساینا، پلاک 49، طبقه اول