علل درد زانو

علل درد زانو
علل درد زانو در این قسمت سعی بر این بوده است تا دلایل درد زانو به طور کلی مطرح گردد. در مباحث بعدی، در مورد بیماریهای مختلف مطرح شده، به تفکیک توضیح داده خواهد شد. در ابتدا بیماران دچار درد حاد یا مزمن زانو، بهتر است توسط متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی (فیزیاتریست) ویزیت شوند تا با معاینه دقیق و اقدامات تشخیصی لازم، درمان غیرجراحی مناسب برای ایشان انجام گیرد و در صورت لزوم به اقدامات جراحی، به همکاران ارتوپد معرفی شوند. تقسیم بندی علل شایع درد زانو بر اساس سن:   کودکان و نوجوانان: -      دررفتگی نسبی استخوان کشکک (ساب لاکسیشن) -      التهاب تاندون کشکک (jumper’s knee) -      بیماری اسگود شلاتر (التهاب اپیفیز استخوان تیبیا) -      استئوکندریت دیسکانت -      نقص ژنتیکی یا مادرزادی -      عفونت مفصل (آرتریت سپتیک) -      تومورها -      درد ارجاعی (ریفرال) که منشا آن زانو نمی باشد مثلا لگن   بزرگسالان: -      سندرم درد پتلوفمورال (نرمی یا کندرومالاسی غضروف کشکک) -      سندرم پلیکا داخلی (medial plica syndrome) -      التهاب بورس پنجه غازی (pes anserine bursitis) -      تروما (آسیب در اثر ضربه) مثل پارگی لیگامان، منیسک و یا التهاب یا شکستگی استخوان -      بیماریهای التهابی مفاصل مثل آرتریت روماتوئید و سندرم رایتر یا عفونت های مفصلی -      بیماریهای دژنراتیو (تخریب تدریجی) شامل آرتروز خفیف و پارگی منیسک -      تومورها -      درد ارجاعی (ریفرال) که منشا آن زانو نمی باشد مثلا کمر -      ترومبوز وریدی عمقی(DVT) -      گیرافتادن بالشتک چربی (fat pad) - DISH    سالمندان: -      آرتروز یا استئوآرتریت زانو -      التهاب های ناشی از کریستال مثل نقرس (gout) و نقرس کاذب (pseudogout) -      بیماریهای التهابی مفاصل مثل آرتریت روماتوئید -      کیست بیکر پشت زانو (Baker’s cyst) - DISH تقسیم بندی علل شایع درد زانو بر اساس محل آن:  ۱) درد قدام زانو (جلو) -     دررفتگی استخوان کشکک -     بیماری اسگود-شلاتر -     التهاب تاندون کشکک (jumper’s knee) -     سندرم درد پتلوفمورال (نرمی یا کندرومالاسی غضروف کشکک) ۲) درد مدیال زانو (داخلی) -     پارگی لیگامان MCL -     پارگی منیسک داخلی -     سندرم پلیکا داخلی (medial plica syndrome) -     التهاب بورس پنجه غازی (pes anserine bursitis) ۳) درد لترال زانو (خارجی) -     پارگی لیگامان LCL -     پارگی منیسک خارجی -     التهاب تاندون ایلیوتیبیال (ITB) ۴) درد خلف زانو (پشت) -     کیست بیکر (Baker’s cyst) -     آسیب لیگامان PCL