درد دنده ای-جناغی (Costosternal Pain)

درد دنده ای-جناغی (Costosternal Pain)

التهاب دنده ای-جناغی (Costosternal Pain)

این بیماری یک علت شایع درد قدام قفسه سینه (درد آتیپیک) می باشد که عامل ایجاد کننده آن ناشناخته است ولی عللی مثل ضربه، بیماری های مفصلی مثل آرتروز و روماتیسم، بدخیمی و همچنین حرکت بیش از حد "مفصل دنده ای-جناغی" تا حدودی مطرح هستند. معمولا شروع آن بعد از ۴۰ سالگی است و چندین مفصل بخصوص مفاصل دنده ای-جناغی (کوستواسترنال) دوم تا پنجم را درگیر می کند، در زنان شایعتر می باشد. موردی که باید توجه شود درگیری بیشتر سمت چپ می باشد که باعث اشتباه آن با درد ناشی از مشکلات قلبی (درد تیپیک قفسه سینه) می گردد.

شایعترین علامت آن، درد جلو (جناغ) و سمت چپ (دنده ای) قفسه سینه است که می تواند به گردن، شانه، بازو و حتی پشت انتشار یابد و دو تفاوت عمده آن با درد ناشی از قلب، یکی پوزیشنال بودن آن است بطور مثال با حرکت قفسه سینه و کتف، سرفه و تنفس عمیق تشدید می گردد و دیگری اینکه این درد در حالت استراحت معمولا وجود دارد و شاید تا هفته ها ادامه یابد.

معاینه دقیق توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی (فیزیاتریست) لازم است. معمولا در مشاهده، یافته ای وجود ندارد و با فشار موضعی در لمس، حرکت دادن اندام فوقانی و کتف، درد تشدید می شود. مانورهای اختصاصی مختلفی مثل (horizental flexion test) و (crowing rooster maneuver) وجود دارند که پزشک متخصص جهت تشخیص هر چه دقیقتر، انجام می دهد.

به علت اینکه تشخیص های افتراقی مهمی همچون بیماری های قلبی (آنژین صدری و سکته قلبی)، ریوی، دررفتگی و شکستگی ها، تومور و بدخیمی، عفونت،  درگیری اعصاب بین دنده ای T1-T2 به علت بیرون زدگی دیسک یا آرتروز مهره ها و در نهایت دردهای میوفاسیال مطرح هستند و ممکن است با این بیماری عوضی گرفته شوند، یک شرح حال کامل، معاینه دقیق کلی و استفاده احتمالی از امکانات پاراکلینیک مثل آزمایش های خونی، ECG، تصویربرداری ها و نوار عصب و عضله لازم می باشند.

یک تست تشخیصی – درمانی مناسب، بلوک عصب بین دنده ای است که در صورت کاهش درد بیمار به نفع بیماری دنده ای-جناغی می باشد.

درمان این بیماری، غیرجراحی و طب فیزیکی است:

کنترل عوامل تشدید کننده، دارودرمانی، طب سوزنی، cupping، تیپینگ(taping)، کمربند دنده ای الاستیک (شکل زیر)، ورزش درمانی (سبک) و فیزیوتراپی.

کمربند دنده ای الاستیکتزریق های تخصصی شامل تزریق داخل مفصلی استروئید-لیدوکائین و بلوک عصب بین دنده ای جزو راه های درمانی مناسب می باشند که توسط متخصص طب فیزیکی انجام می گیرند.

جراحی در درمان این بیماری جایی ندارد.

مطالب مرتبط: بیماریهای قفسه سینه و تنه (کلیک کنید) داروهای استروئیدی (کورتون) و عوارض ناشی از آن آیا کورتون باعث “پوکی استخوان” می شود؟