کندرومالاسی یا درد پاتلوفمورال (Patellofemoral Pain)

انتشار: 15 Dey 1393
کندرومالاسی یا درد پاتلوفمورال (Patellofemoral Pain)

کندرومالاسی یا درد پاتلوفمورال (Patellofemoral Pain Syndrome)

شایعترین علت درد زانو در غیرسالمندان است و اغلب شروعی تدریجی دارد و در خانمها، افراد چاق و مشاغل غیرفعال که اغلب نشسته یا ایستاده هستند بیشتر گزارش شده است.

عللی که باعث تغییر در بیومکانیک حرکت کشکک می شوند عوامل خطر به حساب می آیند و شامل: کوتاهی عضله چهارسر (عضله جلوی ران)، کوتاهی عضله ایلیوتیبیال باند (عضله کناری ران)، ضعف عضله چهارسر، صافی کف پا، چرخش ساق پا به داخل، ضعف عضلات لگن و یا در اثر ضربه (علامت حاد) می باشند.

علل دیگر، استفاده بیش از حد از مفصل، تمرینات شدید و نامناسب، استفاده از تجهیزات ورزشی غیراستاندارد و تکنیک نادرست در هر رشته ورزشی، مطرح هستند.

در نهایت این عوامل باعث نرمی و در ادامه ریش ریش شدن غضروف پشت کشکک می شوند و در صورت عدم رفع عوامل اولیه آن، این بیماری می تواند باعث آرتروز گردد.

علایم بیماری

علامت اول و اصلی بیمار، درد جلو یا زیر زانو است که با صدای سایش (کریپیتاسیون) همراه می باشد و با افزایش فعالیت، تشدید و با استراحت، کاهش می یابد. همچنین فعالیت هایی چون دو زانو نشستن,چهار زانو نشستن، بالا و پایین رفتن از پله ها، باعث افزایش درد می گردند.

دومین علامت بالینی، قفل شدن موقتی زانو است که پس از مدت کوتاهی، از این حالت خارج می ‌شود.

تورم هم از علایم دیگر این بیماری است که می تواند داخل مفصلی یا بدنبال التهاب تاندون کشکک اتفاق بیافتد.

مهمترین یافته در معاینه، دردناک بودن طرفین کشکک است، همچنین احساس درد یا ترس بدنبال حرکت دادن کشکک به طرفین یا فشار آن به پایین.

معمولا نیاز به گرافی و MRI وجود ندارد مگر در مواردی که بیمار به درمانهای اولیه پاسخ مناسب نداده باشد.

اصل درمان بیماران، غیرجراحی است.

توجه: کلیه درمان ها باید با نظر پزشک متخصص انجام بگیرند.

درمان ابتدایی در شروع درد (حاد)، شامل ماساژ یخ، دارو درمانی (داروهای ضد درد و التهاب) و بانداژ فشاری است.

در ادامه یا حاد نبودن بیماری (مزمن)، دارو درمانی، استفاده از گرما و فیزیوتراپی، ورزش درمانی (تقویت عضلات ضعیف و کشش عضلات کوتاه شده)، تجویز بریس (زانوبند) که در ۵۰% بیماران مفید واقع شده است، تعدیل فعالیت (مثل شناکردن بجای دویدن) و تغییر در سبک زندگی (مثل استفاده از توالت فرنگی).

تحقیقات نشان داده است که بعضی بیماران، مقاوم به درمان های اولیه هستند، در نتیجه برای ایشان می توان از طب سوزنی، تزریق های تخصصی مثل استروئید، ژل اسید هیالورونیک، PRP بهره برد.

در قدم آخر، بیمارانی که به هیچ درمانی پاسخ نداده اند، جهت درمان جراحی، به همکاران ارتوپد معرفی می شوند.