بیماری دکورون (de Quervain Tenosynovitis)

بازدید: 1385 نفر
انتشار: 11 Dey 1393
بیماری دکورون (de Quervain Tenosynovitis)

تاندونیت دکورون (de Quervain Tenosynovitis)

بیماری دکورون (de Qeurvain's Disease)، التهاب تاندون عضلات ابداکتور پولیسیس لانگوس و اکستانسور پولیسیس برویس و غلاف است آنها که معمولا بعلت استفاده مکرر مچ دست می باشد. البته در بررسیهای پاتولوژیک انجام شده التهاب واضح مشاهده نشده است و بیشتر دژنره و ضخیم شدن غلاف تاندون است.

این دو تاندون نقش مهمی در حرکات انگشت شست دارند و در ناحیه مچ دست از داخل غلافی عبور می‌کنند که روی برجستگی‌ استخوانی که در آن ناحیه به دست می‌خورد قرار گرفته است.

افزایش میزان استفاده از دست و به تبع آن افزایش میزان فعالیت انگشت شست باعث حرکت بیشتر تاندون های توضیح داده شده در داخل غلاف مربوطه در مچ دست و در ادامه آسیب می‌شود. فعالیتهایی مکرر در دراز مدت مثل شستشو و چلاندن البسه، دوزندگی، نواختن پیانو، تایپ کردن، بریدن با چاقو، بازی گلف، ورزش های راکتی، بولینگ و همچنین ماهیگیری یا حرکات مکرر سریع مثل فشار دادن، کشیدن و گرفتن از علل بروز دکرون می باشند. ضمنا در کتب قدیمی این عارضه « مچ دست مادران» یا « مچ دست زنان شوینده» نامیده شده است .

معمولا در بین سنین ۳۵ تا ۵۵ و اکثرا در خانمها دیده می شود. شروع علایم معمولا تدریجی است ولی می تواند بدنبال ضربه به شست، بصورت حاد بروز کند.

علایم

علامت اصلی بیمار، درد مچ دست، در ناحیه شست می باشد. توجه داشته باشید که علایمی مثل احساس سفتی و یا بی حسی و مور مور نیز ممکن است وجود داشته باشد و با بیماری سندرم تونل کارپ (CTS) عوضی گرفته شود.

تشخیص

تشخیص این بیماری بر اساس شرح حال و معاینه بالینی است.

درد شدید در قسمتی از مچ که در سمت شست می‌باشد و در حقیقت محل عبور تاندونهای مربوطه از داخل غلاف خود در این ناحیه است . این ناحیه در لمس درد ناک و حساس می‌باشد.

تست دقیق و قطعی در معاینه، Finkelstein Test است.

معمولا برای تشخیص این عارضه، نیاز به تصویربرداری یا روش‌های تشخیصی تکمیلی مثل نوار عصب و عضله وجود ندارد و فقط در صورت صلاحدید پزشک و شک به بیماری های دیگر مثل سندرم تونل کارپ (CTS) انجام می گیرند.

درمان

درمان این بیماری، غیرجراحی و طب فیزیکی است.

درمان مناسب شامل اصلاح و محدود کردن فعالیت ها، ماساژ یخ، دارودرمانی، ارتز یا مچ بند آتل دار مخصوص شست (thumb spica splint) و تزریق موضعی استروئید می باشند. البته فیزیوتراپی، طب سوزنی نیز مفید هستند.

  • توجه: شست بند بدون محدودیت حرکت مچ توصیه نمی شود. (شکل زیر صحیح است)

thumb spica شست بند

جراحی قبل از سال ۱۹۵۰، درمان اصلی بحساب می آمد ولی اخیرا فقط در موارد مقاوم به درمان، انجام میگردد.

مطالب مرتبط: (کلیک کنید)

بیماریهای مچ و دست

ورزش درمانی تاندونیت دکورون

با دکتر حمیدرضا فاتح به صورت آنلاین گفتگو کنید

در هر مکان و زمانی، سؤالات پزشکی خود را به صورت آنلاین و رایگان بپرسید و در کمتر از 12 ساعت پاسخ خود را دریافت کنید.
ساعات کاری:
شنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه ساعات 14 تا 20 (پذیرش فقط با وقت قبلی)
نوبت دهی:
09925292378
مطب:
یوسف آباد، فتحی شقاقی، بین اسدآبادی و چهلستون، روبروی هتل ساینا، پلاک 49، طبقه اول