"چرا درد را نباید تحمل کرد؟"

انتشار: 29 Aazar 1393
"چرا درد را نباید تحمل کرد؟"

در ابتدا لازم است تعریف علمی درد را برای خوانندگان گرامی توضیح دهم که شامل: "یک تجربه حسی ناخوشایند در ارتباط با آسیب بافتی واقعی یا بالقوه" می باشد.

انواع درد

درد به دو دسته کلی

"درد نوروپاتیک" یا درد با منشأ عصب مثل درد سیاتیکی، رادیکولوپاتی ها، درد ناشی از MS و غیره

"درد غیرنوروپاتیک یا سوماتیک" مثل درد ناشی از آرتروز تقسیم می شود.

لازم به ذکر است افتراق این دو نوع درد از هم، برخلاف انتظار در بسیاری موارد مشکل و نیازمند معاینه دقیق و استفاده از پرسشنامه ها، تصویربرداری و نوارعصب و عضله می باشد.

درد بر اساس تحقیقات معتبر، مشکل عمده سلامت عمومی جوامع است و شایعترین علت مراجعه بیماران به پزشک. جالب اینجاست که بر خلاف تصورغلطی که اکثر مردم در کشورهای غیر پیشرفته دارند، درد نباید تحمل شود!

اهمیت درمان درد و عوارض ناشی از عدم درمان

انجمن درد آمریکا (American Pain Society) از سال ۱۹۹۹، "درد" را بعنوان "پنجمین علامت حیاتی" یعنی چیزی در حد اهمیت ۱دمای بدن، ۲فشارخون، تعداد ضربان ۳قلب و ۴ریه معرفی کرده است.علت این ادعا، ناتوانی های بسیاری است که بدنبال دردهای حاد و مزمن، عده بسیاری از مردم را گرفتار می کند و باعث اختلال کارکرد و در نتیجه، ضررهای مادی و غیرمادی فراوانی است که خود فرد، خانواده ایشان و جامعه متحمل می شوند.

درد مزمن که به آن "سندرم درد مزمن" می گویند "دردی است که علیرغم اقدامات درمانی اولیه، ۶ماه یا بیشتر طول کشیده ،باشد". علت اینکه به آن سندرم گفته می شود این است که مجموعه ای ازعلایم را در بر می گیرد که شامل: تحلیل فیزیولوژیک (deconditioning)، افسردگی، اضطراب، نوسانات خلقی و احساسی، خستگی مزمن، اختلالات خواب، اختلالات تمرکز و حافظه، مصرف داروهای متنوع و فراوان، مراجعات متعدد به پزشکان مختلف، مشکلات روده ای و دفعی، رفتارهای ناشی از درد و دردهای نمایشی و سوء استفاده های قانونی و در نهایت عوارض اسکلتی، عضلانی و عصبی که خود در ادامه منشأ دیگری برای درد خواهند بود.

پس پر واضح است که تحمل درد، عوارض دراز مدت بسیاری ایجاد می کند و عدم درمان به موقع یا همان تحمل درد بی مورد، می تواند باعث کاهش میزان بهبودی یا تأخیر در پاسخ دهی به درمان و در نهایت استفاده از درمانهای تهاجمی شود.

no pain