MS در اطفال (Pediatric Multiple Sclerosis)

بازدید: 473 نفر
انتشار: 13 Dey 1394
MS در اطفال (Pediatric Multiple Sclerosis)

"ام اس" در اطفال (Pediatric Multiple Sclerosis)

بیماریهای آسیب زننده به میلین عصب مثل MS در سالهای اخیر در کودکان بیشتر شده است. تایید MS در اطفال با بزرگسالان کمی متفاوت است و شامل دو دوره بروز علایم با حداقل فاصله یک ماهه می باشد. MS اطفال حدودا ۱۰% کل موارد MS را شامل می شود.

در اطفال کمتر از ۶ سال میزان درگیری در جنس مذکر کمی بیشتر است.

بررسی مایع مغزی نخاعی (CSF) از نظر IgG و OCB در بالای ۱۱ سال کمک کننده تر می باشد. همچنین بر خلاف بالغین (افزایش لنفوسیت) افزایش نوتروفیل در CSF دیده می شود.

تحقیقات نشان داده اند ژنتیک، وجود ویروس EBV در سرم، سیگار (به شکل ثانویه)، کمبود ویتامین د، سابقه NO، تجویز واکسن هپاتیت ب در ابتلا و پیشرفت بیماری MS در اطفال موثرند.

علایم مختلفی مثل تغییرات رفتاری و سطح هوشیاری، گیجی، تحریک پذیری بیش از حد (ADEM)، اختلال حسی و حرکتی، نوریت اپتیک (NO)، خستگی، تشنج، اختلال مخچه ای (تعادل) و راه رفتن می تواند جزو علایم اولیه بیماری باشد.

ضایعات MRI در MS اطفال می تواند بزرگتر و گسترده تر از بالغین باشند و علاوه بر مغز، ساقه مغز و مخچه را نیز درگیر کنند ولی معمولا بهبودی نسبی ضایعات بیشتر و نمود بالینی آن کمتر از بزرگسالان می باشد.

کودکان مبتلا به MS، ممکن است (۳۰ تا ۷۵%) دچار اختلالات شناخت (cognitive disorder) مثل تمرکز، پردازش اطلاعات، درک کلامی و عملکرد اجرایی، IQ، سرعت پردازش و حافظه بلند مدت بشوند.

تحقیقات نشان داده اند MS در سنین مدرسه می تواند در ادامه زندگی باعث اختلالات خلقی (افسردگی، اضطراب، دوقطبی، مشکلات سازگاری و حملات پانیک) و حتی اسکیزوفرنیا شود.

ناتوانی در حد متوسط بر اساس مقیاس های استاندارد مثل EDSS (یعنی بیمار بتواند بدون کمک ۵۰۰ متر راه برود)، در بالغین مبتلا به MS معمولا بعد از ۱۰ سال و در اطفال بعداز ۲۰ سال اتفاق می افتد که این نشان دهنده پیشرفت با سرعت کمتر در کودکان می باشد.

درمان و توانبخشی

درمانهای اصلاح کننده بیماری ام اس (DMTs) در اطفال نیز قابل استفاده است و بسته به نوع و شکل بیماری تقریبا شبیه به آنچه که در مورد بزرگسالان بیان شد درمان صورت می گیرد.

در مورد توانبخشی بیماران نیز بطور کلی و جداگانه بحث خواهد شد.

مطالب مرتبط: کلیک کنید

ام اس (۱) MS

تشخیص MS

دارو درمانی در MS

MS در بارداری

توانبخشی در MS

توانبخشی و بیماریهای مرتبط

با دکتر حمیدرضا فاتح به صورت آنلاین گفتگو کنید

در هر مکان و زمانی، سؤالات پزشکی خود را به صورت آنلاین و رایگان بپرسید و در کمتر از 12 ساعت پاسخ خود را دریافت کنید.
ساعات کاری:
شنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه ساعات 14 تا 20 (پذیرش فقط با وقت قبلی)
نوبت دهی:
09925292378
مطب:
یوسف آباد، فتحی شقاقی، بین اسدآبادی و چهلستون، روبروی هتل ساینا، پلاک 49، طبقه اول