آیا دوچرخه سواری برای پیشگیری و درمان بیماریهای زانو مفید است؟

انتشار: 5 Tir 1398
آیا دوچرخه سواری برای پیشگیری و درمان بیماریهای زانو مفید است؟

?Is cycling useful for preventing and treating knee diseases

تاثیر منفی یا مثبت دوچرخه سواری یا استفاده از دوچرخه ثابت به عوامل مختلفی بستگی دارد و نقش دوچرخه سواری در پیشگیری و درمان بیماریهای زانو باید مورد به مورد بحث بشود و نهایتا شروع این ورزش حتما باید با نظر پزشک متخصص باشد.

بیماریهایی که دوچرخه سواری یا پدال زدن برای آنها توصیه نمی شود:

1. التهاب حاد داخل مفصلی زانو شامل علایم گرمی و قرمزی زانو به هر علت
  2. عفونت مفصل (آرتریت سپتیک)
  3. آرتروز یا استئوآرتریت شدید (درجه ۴) زانو
  4. سابقه ضربه اخیر به زانو
  5. پارگی قابل توجه لیگامانی یا تاندونی زانو
  6. بلافاصله بعد از اعمال جراحی زانو

نکته: باید توجه داشت دوچرخه سواری یا رکاب زدن در بسیاری از بیماریهای زانو مثل آرتروز خفیف تا متوسط، نرمی غضروف کشکک یا کندرومالاسی، مشکلات خفیف تا متوسط منیسک، کجی یا بدشکلی مفصل (مثل پرانتزی یا ضربدری بودن) حتی التهاب مزمن بسیار مفید و در پیشگیری، درمان و کنترل درد کمک کننده است و علت آن تقویت عضلات اندام تحتانی بخصوص چهارسر (کوادری سپس) است.

تقویت عضله زمانی اتفاق می افتد که مقاومت دوچرخه قابل توجه باشد. دنده سبک یا رکاب شل برای زانو مفید نیست. توصیه می شود در جلسات اول با فشار کم و با استراحت های چند دقیقه ای رکاب زده شود ولی هدف نهایی افزایش مقاومت و سختی تمرینات است. دوچرخه سواری در افرادی که منع استفاده ندارند باعث پایداری زانو، کاهش درد و خالی کردن زانو می گردد.

دوچرخه سواری جزو ورزشهای هوازی یا ایروبیک طبقه بندی می شود و علاوه بر اثرات مفیدی که بر روی عضلات و مفاصل اندام تحتانی به خصوص زانو دارد به کاهش وزن، چربی سوزی و افزایش ظرفیت هوازی، کاهش بروز بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت و سکته مغزی کمک می کند.

دو نوع صندلی ثابت در بازار وجود دارد:

1. استاندارد: بدون پشتی
  1. قایقی: صندلی پشتی دار یا با back support برای بیمارانی که توانایی نشستن برای روی صندلی معمول دوچرخه ثابت را ندارند بسیار مناسب است مثل بیماران مبتلا به سکته مغزی، پارکینسون، ALS، MS، کمر درد مزمن، سابقه جراحی کمر و کلیه بیماران ناتوان
نکات مهم: قبل از شروع به رکاب زدن حتما چند دقیقه ای نرمش ها، تمرینات کششی و تقویتی کمر و پاها را انجام بدهید و بعد شروع به رکاب زدن نمایید. سعی کنید یک روز در میان دوچرخه سواری کنید و یک روز بین جلسات استراحت بدهید.

صندلی دوچرخه باید قابل تنظیم باشد. باید توجه داشت ارتفاع دوچرخه باید در حدی باشد که زانوی بیمار تا حدود ۱۷۰ درجه باز شود. صندلی دوچرخه را پایین بیاورید تا جایی که بتوانید به راحتی پاهایتان را اطراف دوچرخه روی زمین قرار دهید.

دوچرخه ترجیحا دنده ای باشد تا مقاومت قابل تنظیم باشد

از پوشیدن دمپایی، سندل/صندل و انواع کفش پاشنه دار یا وضعیت پابرهنه خودداری کنید و کفش ورزشی بپوشید

نکته: تمامی نکات مربوط به دوچرخه ثابت در مورد دوچرخه متحرک هم صدق می کند با این تفاوت که بجز مسافت های جاده ای، با دوچرخه متحرک شما به علت تغییر شیب و علل دیگر نمی توانید به ریتم ثابت برسید. بیماری مرتبط: کلیک کنید آیا تردمیل برای زانو مضر است؟ علل درد زانو آرتروز زانو