سندرم فیبرومیالژی (Fibromyalgia Syndrome یا FMS)

انتشار: 29 Bahman 1393
سندرم فیبرومیالژی (Fibromyalgia Syndrome یا FMS)
سندرم یا بیماری فیبرومیالژی (FMS)
سندرم فیبرومیالژی، یک بیماری بسیار شایع با درد مزمن و منتشر در ستون فقرات و اندامها می باشد که حداقل سه ماه علایم آن طول کشیده باشند (مزمن) و ۱۱ مورد از ۱۸ نقطه تعریف شده، در معاینه ایشان دردناک باشند. در افراد مسن و خانم های میانسال، بیشتر دیده می شود و معمولا بیماری افسردگی و یا اضطراب زمینه ای در این افراد وجود دارد. علت اصلی بوجود آورنده بیماری نامشخص است ولی افزایش حساسیت در اعصاب مرکزی و محیطی در این افراد گزارش شده است که باعث کاهش آستانه درد در این بیماران می شود.

درد مشخصه اصلی بیماری است که شکل آن می تواند متنوع و بصورت گنگ یا تیز، شدید و یا خفیف باشد. درد معمولا در کل طول مدت روز وجود دارد ولی صبح و عصر شدیدتر است و با استرس، هوای سرد، بیماری همراه و انجام ورزش بدون آمادگی تشدید می گردد. از دیگر علایم می توان از احساس گزگز و مورمور، درد مفصل فک، احساس ورم یا سفتی در بدن نام برد.

علایم شایع دیگر که عضلانی-اسکلتی نمی باشند: خستگی مفرط که معمولا باعث کاهش تمرکز می شود و با استراحت بهبود نمی یابد (fibro fogاختلال خواب، سردرد، علایم گوارش و ادراری، اضطراب، افسردگی و ...

بر اساس شرح حال و معاینه دقیق و کامل است.

آزمایشات روتین خون (CBC، ESR و ) از نظر بررسی بیماری هایی مثل کمبود ویتامین د، کم کاری تیروئید و درخواست نوار عصب و عضله، عکس و MRI برای تشخیص نوروپاتی، آرتروز مفاصل ستون فقرات و بدخیمی ها شاید لازم باشد درخواست شوند.

در بیماران FMS، معمولا انتظار داریم آزمایشات، رادیولوژی و نوارعصب-عضله نرمال باشند.

توجه: بیمارانی که کمتر از ۱۱ نقطه دردناک دارند ولی از خستگی، سفتی صبحگاهی، اختلال خواب و ... رنج می برند و بخصوص در افراد مسن، در دسته این تشخیص قرار می گیرند. (شکل بالا)

بهترین درمان ترکیب درمان دارویی و غیردارویی است که کل علایم و مشکلات بیمار را پوشش دهد.

درمان دارویی در این بیماران لازم و طولانی مدت (حداقل ۶ ماه) خواهد بود.

درمان غیردارویی شامل ورزش درمانی بصورت ورزش های هوازی (ایروبیک) و ورزش های تقویتی، درمان روانکاوی (تغییر نگرش نسبت به درد)، کاردرمانی، فیزیوتراپی، طب سوزنی، آب درمانی و ماساژدرمانی

تزریق های تخصصی نیز در مراحل بعدی کمک کننده هستند.