copyright

آیا تردمیل برای زانوی شما مضر است؟

آیا تردمیل برای زانوی شما مضر است؟

?Is the treadmill harmful for your knees

تصمیم گرفتم به جهت اینکه مکررا از اینجانب در مورد تردمیل و عوارض ناشی از آن بخصوص در رابطه با زانو در درمانگاه طب فیزیکی و توانبخشی سوال می شود مقاله ای در سایت قرار بدهم.

باید توجه داشت وقتی در مورد تردمیل صحبت می کنیم نوع تمرین و شدت آن بسیار اهمیت دارد. راه رفتن و دویدن دو تمرین متفاوت هستند و طول مدت استفاده از تردمیل نقش مهمی در درگیری مفاصل دارند. در حالت کلی هر تمرینی بیش از توان بدنی هر فردی انجام شود تاثیر معکوس می گذارد و باعث ضعف عضله و نهایتا آسیب بافت مفصلی، تاندونی و لیگامانی می شود.

نکات مهم در رابطه با تردمیل

  • تردمیل باعث بروز آرتروز زانو نمی شود
  • تردمیل وسیله مناسبی برای کاهش درد زانو نیست
  • درد زانو دلیلی برای عدم انجام تمرینات تردمیل نیست
  • در صورت داشتن علایم درد زانو با مشورت پزشک خود می توانید تمرینات تردمیل را بعد از مدتی تمرینات تقویتی یا استفاده از داروی موقتی شروع کنید
  • تردمیل باعث تقویت “قابل توجه” عضلات چهارسر و غیره نمی شود
  •  تردمیل وسیله است که برای تمرینات هوازی یا ایروبیک استفاده می شود و برای fitness و تناسب اندام، افزایش ظرفیت تنفسی-قلبی و توان بدنی بسیار اهمیت دارد و باعث کاهش وزن، چربی سوزی، اصلاح برنامه خواب و کاهش استرس و افسردگی می گردد

در صورتی که قصد دویدن بر روی تردمیل را دارید باید نکات زیر را رعایت بفرمایید:

  • تمرینات تقویتی و کششی عضلات چهارسر ران، همسترینگ و ساق پا را مرتبا باید انجام بدهید به خصوص قبل از شروع دویدن روی تردمیل
  • استفاده از کفش مخصوص دویدن (running shoes)
  • در هفته های نخست شروع تمرینات ترکیب راه رفتن با دویدن توصیه می شود. سرعت و زمان به مرور در طی هفته ها باید افزایش داده شوند.
  • باید سعی کنید قدمهای خیلی بزرگ حین دویدن برندارید
  • مسلما افرادی که دارای وزن زیاد یا درگیریهای زانو (آرتروز شدید، بدشکلی شدید، تعویض مفصل و پارگی های رباطی)، سابقه جراحی کمر یا پیچ خوردگی های مکرر مچ پا هستند مثل دویدن عادی روی زمین، در تردمیل نیز امکان آسیب به زانو وجود دارد پس باید با احتیاطات بیشتر و با برنامه پزشک خود تمرینات را شروع بکنند.
  • بیمارانی که آرتروز و بیماریهای دیگر زانو دارند بعد از درمان زانو توسط متخصص مربوطه می تواند تمرینات استاندارد با تردمیل را آغاز بکند
  • دویدن با شدت و مدت زیاد بر روی تردمیل مثل دویدن بر روی زمین در صورتی که آمادگی بدنی لازم از قبل فراهم نباشد می تواند باعث اختلالات قلبی شود به خصوص در افرادی  که از قبل مشکلات قلبی داشته اند و باید احتیاط بکنند و تحت نظر پزشک قلب خود باشند.

توجه: تردمیل در آب (underwater treadmill) اخیرا برای بیمارانی که آرتروز شدید زانو، ناتوانی در راه رفتن یا افزایش وزن شدید دارند استفاده می شود

توجه: تردمیل با وسیله تعلیق (وسیله ای که بیمار را کمی در حالت آویزان نگه می دارد و حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از وزن را حین تمرین می کاهد) برای بیماران ناتوان مثل بیماران سکته مغزی و غیره کاربرد دارد

جمع بندی:

برخلاف نظر برخی افراد “در حالت کلی تردمیل برای زانو مضر نیست” و این ذهنیت نباید باعث شود تا افرادی که تمایل دارند از تردمیل استفاده بکنند از انجام آن منصرف بشوند. توجه داشته باشید که اگر تردمیل وسیله مضری برای زانو بود ورزشکاران حرفه ای در کشورهای پیشرفته از این وسیله استفاده نمی کردند. استفاده از تردمیل مثل استفاده از هر وسیله دیگری اصولی دارد که باید رعایت شوند.

بیماری مرتبط: کلیک کنید

آیا دوچرخه سواری برای پیشگیری و درمان بیماریهای زانو مفید است؟
علل درد زانو
آرتروز زانو